torsdag 31. januar 2013

oppgave 3: komposisjon

i denne oppgaven skulle vi se på komposisjonen, ikke fokusere så mye på tema og lys, men bildets helhet.


 jeg liker denne komposisjonen fordi at den har en god balanse, det fordi at den store paraplyen ligger i det gylne snitt, og siden at paraplyene har mye detaljer, og bakgrunnen er helt enkel, så balanserer de hverandre opp, dette gjør at det blir en behagelig komposisjon å se på.

dette bildet liker jeg spesielt godt, fordi at det minner meg om et postkort. jeg liker komposisjonen fordi at paraplyen er godt plassert i forgrunnen, men den er helt ren, noe som retter oppmerksomheten til bakgrunnen. bakgrunnen er et ganske godt perspektiv bilde, men fugler på is. lyset kommer bakfra, noe som gjør at det framhever paraplyen og fuglene. siden at en del av bakgrunnen er mørk og forgrunnen er lys, så skaper dette en lys/mør kontrast, samtidig så skaper dette dybde.

jeg liker dette bildet, fordi at solen gir bildet varme. det at skyggen gjenspeiler seg i paraplyen, gjør at det skjer noe intressant i bildet. perspektivet går gjennom hele bildet, dette skaper en dybdevirkning. lyset i sola og på himmelen er lys, og landskapet og jenta er mørk, noe som skaper en lys/mørk komtrast. det er en del vanrette linjer i bildet, noe som skaper gjentakelse, som gjør at det blir mer behagelig å se på. selve bildet er litt kjedeligt, men at solen kommer fra den vinkelen, skaper et litt romantisk og vårlig preg.